Hvem er jeg?

Mit navn er Louise og jeg er årgang 1979.

Jeg har længe synes at mad var sjovt at beskæftige mig med, og eksperimenterer meget i min køkken, og prøver nye ting af – ofte ender det godt.

Jeg har haft fokus på mad det meste af mit liv, og har desværre også misbrugt mad i en årrække.

“Misbruget” er dog under kontrol, men mad er stadig interessant – man kan sige at det er blevet min store hobby.

I 1994 – sm 15-årig – fik jeg konstateret type-1-diabetes, så der fik jeg en stor indsigt i mad og sammensætningen af en fornuftig kost. Der var bare den hage ved det at jeg skulle spise nøje afmålte mængder på bestemte tider i løbet af dagen, noget der har prikket til mit anstrengte forhold til mad.

Som 18-årig flyttede jeg hjemmefra, og kom igennem en slags rebelsk periode, hvor jeg virkelig gjorde som det passede mig, også ift til maden. Jeg levede bestemt ikke sundt, hvilket også kunne ses på vægten, jeg tog ca. 20 kilo på i løbet af to år.

I ca. 10 år levede jeg med denne usunde livsstil og alt for høje vægt. Jeg ville gerne gå ned i vægt men havde ikke overskuddet til det.

I foråret 2009, omkring det tidspunkt hvor jeg blev 30, tog jeg beslutningen om at ville være vegetar – dog ville jeg fortsætte med at spise fisk, så rettelig var jeg pescetar -og i foråret 2011 stoppede jeg også med at spise fisk.

I foråret 2009 skete også en anden stor ting, jeg “fandt” alle de faktorer der var nødvendige for at jeg kunne gå ned i vægt. Selve vægttabet beskriver jeg i en anden post.

I starten af vægttabet spiste jeg nogen hen ad det samme som før, men efterhånden ændrede mine kostvaner sig, og jeg blev meget bedre tilpas.

Jeg har altid synes at madlavning var hyggeligt, men har bare ikke gjort det så meget, fordi jeg ikke gad lave ordentlig mad bare til mig selv.

Men efterhånden skete der en ændring, og jeg begyndte at bruge mere og mere tid i køkkenet på at lave alle mulige små ting, og eksperimentere mig frem til ny smage osv.

Jeg synes at jeg nu har opbygget så meget rutine i køkkenet, og fået sat et meget personligt præg på min mad.

Al dette vil jeg gerne dele med alle jer derude i den anden ende af cyberspace, så håber at I vil kigge forbi ind i mellem, og måske blive inspireret af det jeg laver…

Skriv en kommentar